Нульова толерантність до насильства


Розробка тренінгового заняття

практичного психолога

Горської Тетяни Анатоліївни

зі здобувачами освіти Криворізької гімназії №56

з теми: «Нульова толерантність до насильства».

 

Вступне слово практичного психолога:

Вітаю, восьмикласники! Рада вітати вас на занятті з практичним психологом з теми: «Нульова толерантність до насильства». На сьогоднішній день є актуальною проблема насильства.  Впродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу, чинить насильство щодо неї. Ми вже звикли сприймати насильство як щось неминуче. І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас  вдома,  на вулиці, ми можемо зупинити його. Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства тому, що можемо не знати про те, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо як захистити себе. Сьогодні більш детально про це поговоримо.

Хід заняття

Вправа: «Не хочу хвалитися, але я...» та «В людях я найбільше ціную...».

Мета: розвиток вміння стислої самопрезентації.

Кожний учасник по черзі закінчує  фразу, що починається зі слів: «Не хочу хвалитися, але я...».  Наприклад:  «Не хочу хвалитися, але я добре граю в теніс та в людях я найбільше ціную чесність».

Обговорення  - Чи  складно було хвалити себе? Які виникали труднощі в цінностях? Чому?

Правила роботи в групі:

Мета: ознайомити з правилами роботи під час заняття.

Учасники ознайомлюються з правилами спілкування під час проведення

тренінгу:

- спілкуватися тут і зараз;

- говорити від свого імені;

- звертатися по іменно;

- бути активним;

- не перебивати;

- «Стоп» (якщо обговорення неприємне для Вас);

- поважати інших.

Вправа: «Мої очікування – поле, зерно, проростки пшениці» .

Мета: виявлення очікувань та рівень зацікавленості проблемою.

На паперових зернятках пшениці напишіть свої очікування від заняття, давайте всі разом посадимо в родючий чорнозем. Це буде початком зародженням нового. Прикріпіть їх до малюнку, за колом озвучте їх.

Інформаційне повідомлення:

Насильство може чинитися як дорослими щодо дітей, так і самими дітьми відносно одне одного. - Які асоціації виникають у Вас, коли ви чуєте слово «насильство». (негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо). Насилля – це дії, що  принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю.

Виділяють чотири види насилля:

Фізичне насильство - це навмисне завдання фізичних ушкоджень, а також свідоме позбавлення свободи, помешкання, їжі, одягу та інших нормальних умов життя, які можуть призвести до смерті, викликати порушення фізичного та психічного здоров`я.

Сексуальне насильство – це залучення особи без її згоди  у сексуальні дії з дорослими задля задоволення або вигоди останніх.

Психологічне насильство - це тиск на психіку іншої людини, який проявляється у нанесенні словесних образ, погроз, залякуванні, переслідуванні.

Економічне насильство -  це зумисне позбавлення людини права на житло, їжу, одяг, кошти та інше майно.

Типи насильства в сім'ї :

- між подружжям;

- між батьками та неповномітніми дітьми;

- між дорослими дітьми та батьками;

- між дітьми в одній родині;

- між іншими членами сім'ї.

          Обоговення ситуацій (за бажанням) з особистого прикладу.

Вправа: «Знак – я в небезпеці».

Мета: розвиток вміння покликати на допомогу без слів – за допомогою жесту.

Вправа «Міф чи реальність».

Мета: розвиваток вміння розрізняти поняття правдивих та неправдивих ситуацій насилля.

Здобувачам освіти пропонується прослухати факти про насильство та виявити, що являється правдою, а що ні. Для цього коли «так» ви плескаєте в долоні, коли ні - ви підіймаєте ліву руку до гори.

1. Насильство має і позитивні сторони (НІ).

2. Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої не є проявом насильства (НІ).

3. Насильство – це коли видно сліди на тілі жертви (Так).

4. Б’ють заслужено (НІ).

5. У школі найбільш розповсюджене психологічне насилля, використання нецензурних слів однієї дитини по відношенню до іншої (ТАК).

6. Дитина, яка потерпає від насильства повинна мовчати про це (НІ).

7. Хлопці схильні до проявів насильства більше, ніж дівчата (ТАК).

8. Насильство не карається законом України (НІ).

9. Насильство – це ознака мужності дитини у школі. (НІ).

10. Насильство – це не злочин, а нормальне явище у школі (НІ).

11. Поліція не повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (НІ).

12. Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це ознака слабкості дитини (НІ).

Вправа «Один малюнок на двох».

Мета: формування вміння уникнення конфліктних ситуацій, розуміння один одного інколи й без слів.

Кожна пара отримує один аркуш паперу та один олівець. З цього моменту до кінця вправи розмовляти не можна!

Здобувачі освіти беруть  вдвох один олівець і разом малюють  один малюнок. Після виконання вправи обговорення:

          Чи цікавим було для вас завдання? Чи було тяжко? Які виникали труднощі? Що заважало? Чому кожна пара поводила себе по-різному?

(Підсумовуючи  роботу здобувачів освіти, звертаємо увагу,  що хтось малював сам,  не звертаючи увагу на іншого , хтось намагався вгадати намір іншого, та підлаштовувався в спільній роботі; хтось малював по черзі; а комусь  зовсім було не цікаво, і його це дратувало).

Практичний психолог. Отже, що ж таке конфлікт? Це - зіткнення протилежних думок, вчинків, бажань, різке загострення суперечок.

Не перебивайте, перефразовуйте та віддзеркалюйте почуття іншої людини – ціе не призведе до ускладнень стосунків та непорозумінь.

Пам’ятайте, конфліктній ситуації можна запобігти, а конфлікт – розв’язати. Але для цього існують правила, які потрібно знати і пам’ятати.

Слова, які посилюють конфлікт:

-        Завжди;

-        Якщо не…;

-        Не можу;

-        Не буду;

-        Не слід;

-        Повинен (на);

-        Ніколи.

Як знизити градус конфлікту:

-        Активно слухайте, ставте відкриті запитання без суджень, не перебивайте, перефразовуйте та віддзеркалюйте почуття іншої людини, знайдіть рішення, яке влаштовує вас обох.

-        Використовуйте техніку «Я-висловлювання»;

1. Факт — ситуація або дія іншої людини, які викликали емоційну реакцію (тут важлива безоцінність).

2. Почуття — емоції, які виникли у відповідь на ситуації (пам’ятайте, що вчинки інших є стимулом до наших почуттів, але не є їхньою причиною).

3. Пояснення — чому виникли ці емоції, яка потреба була задоволена.

4. Бажання — прийнятний для вас варіант розвитку ситуації.

5. Заклик до обговорення ситуації.

Приклад: «Коли ти різко перервав/ла вчора нашу телефонну розмову, я відчув/ла гнів і розчарування, тому що для мене такі важливі наші дзвінки та можливість поспілкуватися з тобою. Я б хотів/ла, щоб наступного разу ти приділив/ла час, щоб завершити нашу розмову якісно. Що ти про це думаєш?»

Інформаційне повідомлення: «Куди звернутися у випадку домашнього насильства».

Мета: інформаційна обізнаність здобувачів освіти з приводу захисту себе, рідних, близьких, знайомих та незнайомих.

Особи, постраждалі від домашнього насильства та насильства за ознаками статі, мають право на безоплатну вторинну правову допомогу.


Гарячі лінії 1547, 116123, 0-800-500-335,
Гаряча лінія психологічної допомоги в Дніпропетровській обл 0-800-505-085;
у Кривому Розі - мобільні бригади 099-366-63-44, 063-338-38-72;
притулок для постраждалих 096-966-43-89, 096-965-85-27,
Криворізький міський центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді
(вул.Павла Глазового, 4а, а філії - у кожному районі міста), 097- 357-71-00
Юридична підтримка . Безоплатна правова допомога 0-800-213-103.

Обговорення ситуацій: 

1)    15 річна Анна силоміць зачиняє свого молодшого  брата в Миколу в кімнаті щотижня, коли до неї приходять друзі. Вона робить це, щоб Микола не заважав їй проводити час з друзями.

2)    Іванка та її однокласник Сергій зустрічаються пів року. Останнім часом часто сваряться. Іванка почала принижувати Сергія перед однокласниками, обзивати, ображати його.

Питання для обговорення: Хто з осіб вчиняє неправильно, а як слід? Чи відчули ви переживання особи по відношенню до якої вчиняється насилля, а саме який вид насилля? Чи можна було уникнути насильницьких дій?

Мій улюблений світ без насильства ,

                                Без жорстокості , болю і зла ,

                                Де народом заспівана пісня

                                Містить тільки хороші слова .

                                Мій улюблений світ –

                                Без насильства ,

                                Де немає страждання й війни ,

                                Де розквітла калина барвиста ,

                                Й голосінь не почуєш сумних .

                                Мій улюблений світ – це не казка ,

                                А реальне щасливе життя ,

                                Бо звільнивши наш світ від насильства ,

                                Можна сміло іти в майбуття .

                                І коли на теренах країни

                                Без страждань заживе кожне місто ,

                                Скажуть люди всієї країни :

                                Україна – це світ без насильства.

 

Виступ практичного психолога: скажіть, будь-ласка, на скільки оправдилися ваші очікування від заняття? Чи можна сказати, що зернятка, які посаджені на початку заняття проросли в стиглі колоски?

Дякую за вашу активність, відкритість, легкість на заняті.

          Я сподіваюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. І що ви ніколи не будете його застосовувати по відношенню до інших людей. Бо це ганебно і жорстоко. Любіть ближнього як самого себе і тоді все у вашому житті буде добре. Будьте уважні до себе, близьких та дбайте про здоров`я ваших стосунків.

 

 



Робота подана на конкурс "Нульова толерантність до насильства"

#Нульова_толерантність_до насильства


В рамках Всеукраїнської акції "16 днів проти насильства" та міської просвітницької промоакції "#ПравоНаЖиття" практичним психологом КГ № 56 Тетяною Горською проведено заняття з елементами тренінгу "Нульова толерантності до насильства". Разом зі здобувачами освіти розвіяли міфи про насилля та звернули увагу на реальні факти. Адже важливо знати, що насильство - це сміття, яке слід виносити з дому, не боятися розривати коло насилля та звертатися за допомогою. Бо звільнивши наш світ від насильства, можна сміло іти в майбуття.